Thursday, March 31, 2011

Putu Piring

Hari tu tengok putu ni kat sini, dah saya ada kat KK ni so, anytime boleh beli. Putu ni diperbuat dari tepung beras dan tepung pulut dan dalamnya ada kelapa. Mak cik saya pernah jual putu ni kat KL tapi tak laku. Orang KL tak pandai makan sebab derang suka yang gula/manis je.

Putu ni lembut je rasanya, tapi ni dah tereksiden dalam perjalanan pecah jadinya.

Kat lembah, tapak Pasar Tani/Pasar Minggu


Kak Rodziah ni dah 10 tahun meniaga. Putu ni guna tepung yang dikisar sendiri. Sesetengah orang guna tepung yang dah siap jual so hasilnya tak elok. Putu akan jadi keras dan warnanya agak kekuningan. Kalau pakai tepung kisar sendiri nampak putih bersih. Payah nak buat adunan ni, anaknya sendiri pun tak dapat kuasai lagi. (tetiba saya jadi peramah soal jawab akak ni hehe)

Yang depan tu intinya, kelapa.


Kukus

Sekejap je dah masak..dalam 10 minit kot.

Orang kuale yang duduk kat KL tu kalau rasa teringin nak makan boleh cari kat pasar malam Kajang atau Batu Caves, tapi bukan buat kat situ, dia jual je. So tak merasalah panas-panas. Pelanggan akak ni yang bagitau.

Sekian. Terima kasih :)

Wednesday, March 30, 2011

Bunga Coklat

Satu-satu kerja tu kadang-kadang tak boleh buat seorang. Ada idea dan barang, tapi tak cukup kreatif nak mengimplementasikannya. So kenalah cari orang lain yang memang pakar. Saya nak buat bunga pahar, tapi ni yang tak payah taruh telur, guna coklat je. Nasib baik kawan sekolah yang juga jiran pandai bab-bab hantaran ni. Ajak dia kerjasama tapi dia ni takut tak boleh komitmen pulak tapi dia ajar macam mana nak buat secara percuma dan kalau nak buat banyak dia tolong je nanti. Siap bagi tip lagi. Thanks Zamila. Itulah gunanya kawan, kan! ke mempergunakan kawan?? erk!! :)


p/s: Carilah 1000 sahabat, kerana 1000 sahaja itu berjumlah banyak. Jauhilah seorang musuh, kerana seorang musuh itu sudah terlalu banyak

Monday, March 28, 2011

Oh Kome Deghoyan Dah Berbunga

Tahniah kepada Mr Os yang telah mempopularkan bahasa Perak.

Oh kome(kamu semua), deghoyan (durian) dah berbunge (bunga)
Moh(jom) kite minang anok(anak) dare(dara)
Anok dare, anok dare kote(kota)
Teman jumpe di Padang Tenggale

Kate deme(mereka), sakit jatuh cinte (cinta)
Sakit lagi bile(bila) jatuh tangge(tangga)
Kate deme, cinte itu bute(buta)
Nasib baik teman tak merabe-rabe(meraba-raba)

Bile(bila) musim deghoyan
Deme mule(mula) eksen(berlagak)
Jangan silap sikit
Nanti deme tengking

Kalau musim deghoyan
Ramey(ramai) berani nampor(tampar)
Ape deme nak heran(hairan)
Saman boleh bayor(bayar)

Oh kome, deghoyan udah luroh(gugur kerana dah masak)
Lebih baik cepat pegi suloh(suluh)
Lambat sikit kome dapat habuk.
Kalau tidor jawabnye tinggey(tinggal) pokok

Duit deghoyan, yang tue(tua) nak ke Mekoh(Mekah)
Yang mude gatey(gatal) nak menikoh(menikah)
Musim deghoyan banyok (banyak) sedare mare(saudara-mara)
Bila nebas (potong pokok-pokok kecil), seko(seekor/seorang) tak nampak muke(muka)


Orang kata kalau nak lancar bahasa Perak kena makan tempoyak banyak. Saya tak makan tempoyak tu pasallah tak pior sangat Peraknya hehehe konon. Ya betul, tak makan tempoyak mentah, cuma makan yang dah masak jadi lauk macam tempoyak daun kayu. My favourite nasi deghoyan..yang lama lama sangat tak makan. So tunggu je "Oh kome deghoyan udah luroh."

Bila angin kuat atau hujan lebat, banyaklah bunga-bunganya yang gugur.

Bunga bertebaran.

Putik ni akan jadi buah


Pokoknya tinggi.

Sunday, March 27, 2011

Drama TV1

Tiba-tiba petang tadi terbuka TV1 sementara mengisi masa senggang. Menarik juga telefilemnya, Dia Yang Kucinta terbitan Eurofine. Cerita tentang Alex (Jason Chong) yang terlanggar seorang Melayu (arwah Faizal Yusop) dan hanya sempat dengar dia mengucap. Alex ni terasa bersalah teramat sangat tetapi isteri dan anak arwah tidak pernah menyalahkannya kerana menganggap sebagai takdir. Selepas itu Alex mendapat bayangan tentang Islam ni dalam mimpi.

Ada satu bahagian yang menarik bila Alex ni bersoal jawab dengan Khir (Norman Hakim). Alex seorang free thinker dan mempercayai teori Darwin di mana dari satu benda menjadi benda yang lain seperti asal manusia dari kera. Khir membalas dengan mengatakan cantik kereta yang dipandu Alex dan mengatakan jika mengikut teori Darwin kereta ni asalnya dari kereta lembu dan kemudian menjadi kereta kuda dan barulah menjadi kereta yang cantik ni. "Logiklah sikit, takkanlah kereta ni dari kereta lembu, mesti ada yang membuatnya,"jawab Alex. Balas Khir,"Logiklah sikit, takkanlah manusia dari kera, kalaulah ada pun, tentu ada kuasa yang mengubahnya." "Kuasa siapa?" tanya Alex. Mudah sahaja jawapan Khir, "Allah!"

Ilmu Tauhid ni memang susah nak diterangkan pada seseorang yang tidak mempercayai kewujudan Tuhan. Saya pun pernah ditanya soalan dari seorang bukan Islam yang tanya kenapa ada orang Islam yang solat ada tak solat, Allah tu kat mana tak nampak pun. Kalau kita pun tak cukup ilmu, susah juga nak membalasnya bagi diaorang faham.

Sebenarnya RTM ni bagus juga cerita-ceritanya, tapi promosinya kurang. Macam TV3 kita dah tahu ada Cerekarama yang biasanya ceritanya best. Seperti juga Selamat Pagi Malaysia dan Malaysia Hari Ini, sudah pasti MHI lebih menarik perhatian walaupun SPM ada isi yang bagus. So lain kali kenalah bagi peluang kat RTM tengok 10 minit dulu, kalau tak best baru tukar chanel lain.

Thursday, March 24, 2011

Seronoknya jadi budak-budak



1.Sentiasa bebas, tak payah fikir macam mana nak cari duit, minta aja apa yang berkenan. Buat-buat menangis. Kalau tak dapat dari mak bapak, mintak kat mak saudara.

2.Tak payah fikir kalau nak buat sesuatu. Bila dah dewasa ni, sikit-sikit ish malulah nanti orang kata apa pulak. Semuanya terbatas kerana fikirkan nanti orang kata apa.

3. Masa budak-budak tak fikir berkenaan dengan apa bangsanya. Tapi bila dah dewasa ni, politik, agama dan budaya yang berbeza menyebabkan hubungan tu macam ada kekangan je.

Andai dapat diundur masa, nak balik semula zaman budak-budak tapi tak nak zaman ni, nak zaman saya jugak.

1. Budak sekarang banyak homework kena buat. Pagi pergi sekolah, petang sekolah agama. Dulu-dulu petang main je.

2. Budak-budak sekarang tiada kenangan main konda-kondi, tolak gelung tayar dan mainan tradisional yang lain. Sempat juga merasa main ni sebab duduk kampung. Sekarang ni semua mainan kena beli.

3.Sekarang ni banyak terbeban dengan tuisyen, dulu UPSR tak ambil tuisyen pun, sekarang ni hampir semua subjek ada tuisyen.

4.Dalam dunia tanpa sempadan ni, semuanya cepat, nak cari apa Google je. Masa dulu relax sikit. Sekarang ni siapa lambat ketinggalanlah jawabnya.

Opps sebenarnya nak cerita masa pergi Kinta City kelmarin nampak iklan bengkel untuk belajar buat belon ni jadi macam-macam rupa. Bayar RM120, lupa nak ambil detail. Siapa yang berminat, jenguk kat ruang legar ni. Menarik juga, selalu nampak lelaki je buat kerja ni perempuan tak pernah lagi. Saya tak suka main lipat-lipat belon ni. Ngilu bunyinya. Paling tak suka bila sukaneka ada acara tiup belon sampai pecah dan duduk sampai pecah. Apa motifnya untuk kesukanan ni???(hehe takut sebenarnya belon tu meletup). Memang akan mengelak kalau ada acara ni.

Kuntum Si Peramal Cuaca

Biasa dengar,kan binatang ni ada six sense . Dia boleh tahu ada bahaya di sekitar atau bencana alam.  Dengan bangganya saya nak beritahu ku...